Icakuriren nr 46 november 2022.
Reportageresa till Tromsö i Nordnorge med Sveriges elit inom fisk- och skaldjursmatlagning. Det blev oförglömliga upplevelser av både mat, dryck, natur och mänskliga möten.
Text: Mia Ulin. Bild: David Gonzales och Mia Ulin.
Hållbar affärsutveckling hjälper företagen lösa kundernas problem på ett smartare sätt och samtidigt bli en attraktivare leverantör, arbetsgivare och samarbetspartner.
På uppdrag av 5vtill5p och i samarbete med Scoopit Media & Communication. Argumentation, texter och webb, samt en flyer för säljstöd. Webben är byggd i Loopia Sitebuilder.
Min första intervju, 2004, var med Christian von Koenigsegg, som senare skulle bli rikskänd för att han förhandlade om att köpa bilmärket SAAB från General Motors.
Idag är han med rätta mest känd för att tillverka världens snabbaste serietillverkade sportbil, Koenigsegg. Mitt intresse för bilen grundade sig dels på att den hade fått utmärkelsen Utmärkt Svensk Form, dels att fabriken låg i min barndomsstad Ängelholm. Då var Koenigsegg nästan helt okända för allmänheten. Det är roligt att Christian von Koenigsegg fick sommarprata på sin 50-årsdag 2022 och idag ha det erkännande han är så förtjänt av.
What's On Uppsala startades 2005 och riktar sig till besökare i Uppsala och Uppland från Sverige och från andra länder.
2015 gjorde vi om design, upplägg och innehåll. Alla artiklar var på svenska och engelska.
Artiklar med namn som Flower Power i Linnékvarteren, Hållbar handel, Drottningarna på Drottninggatan, Kontrastrika Fålhagen, Vallonbruken i Uppland, Romantiska Älvkarleby, Lotta Triller och Johan Ståhl. Allt innehåll publicerades även på det som var på god väg att bli Upplands största handelsplats för besöksnäringen på både på svenska och engelska. Magasinet såldes och portalen lades tyvärr ned 2017. Under pandemin lades även magasinet ned.
Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Chefredaktör 2015 - 2016: Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund, och Sofia Elfwendahl
Logotype, grafisk design och produktion: Odette Lager
Foto: Johannes Rosseau, Niklas Almesjö, Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.
Hösten 2015 lanserades även whatsonuppsala.se med ambitionen att bli Upplands ledande kommersiella besöksportal och handelsplats för Upplands besöksnäring.
På webben kunde alla besöksnäringsaktörer marknadsföra och sälja sitt produktutbud, sina egna evenemang och paketerbjudanden till lokala, nationella och internationella kunder och gäster innan avresa samt samverka och skapa gemensamma paket med andra aktörer. Allt innehåll i två språkversioner. Webben byggdes i CMS Umbraco med databasplattformen Basetool, speciellt utvecklad för besöksnäringens behov. Det redaktionella materialet som frontas i magasinet What's On Uppsala gör webben aktuell. WoU bytte ägare och handelsplatsen lades ner 2017.
Uppdragsgivare: Turistkraft AB
Content management i Umbraco: Mia Ulin
Skribenter: Mia Ulin, Joel Grönberg, Johanna Hansson, Mimmi Westerlund, och Sofia Elfwendahl
Grafisk design webbgränssnitt: Odette Lager
Foto: Johannes Rosseau, Niklas Almesjö, Kalbar, Ana Vera Burin Batarra, Mia Ulin m.fl.