BE OM OFFERT >>
FÖRETAGSUTVECKLING

Affärskompetens

I ett litet, nystartat företag eller verksamhet behöver man göra mycket själv. Samtidigt behöver man både synas, märkas och få snabbt resultat. Affärskompetens var precis ett sånt företag, även om det var EU-projekt. Resurserna var begränsade och resultatet måste komma snabbt, annars uteblev betalningen. Jag arbetade som inhousebyrå på Affärskompetens i fem år, och fick prova på det mesta, samtidigt som den digitala utvecklingen exploderade.

Vänder du dig också till småföretagare? Eller är du själv småföretagare? Då kan jag hjälpa dig. Här är några exempel.

Affärskompetens Nordupland

Hur motiverar man småföretagare? Vilka är deras behov? Hur kan man hantera omedveten inkompetens? Vilka ämnen är det som lockar? Vilket arbetssätt passar? Detta gav de EU-finansierade projektet Affärskompetens Norduppland svar på.

350 företagare. 770 personer. 420 unika kurser. 800 coachingmöten.

Under tre år arbetade jag med kommunikationen för EU-projektet Affärskompetens Nu som erbjöd företagsutveckling på riktigt.

Jag kom in i projektet ett år efter start och fick förhålla mig till befintlig grafisk profil.

Med en kombination av varumärkesbyggande, segmenterad kommunikation och försäljning, samt givetvis ett väldigt bra erbjudande med hög kvalitet, lyckades vi skapa motivation hos företag att utbilda sig i så kallade företagarämnen. Det var ett gediget teamwork där alla drog sitt strå till stacken utifrån sin kompetens.

Under genomförandefasens två år lade 350 företag ner 35000 timmar, dvs drygt en vecka per företag och år, på utbildning och coaching.

Projektet avslutades 2020. Därefter startades verksamheten Affärskompetens Sverige.

Vill du också nå småföretagare med dina produkter och tjänster? Eller är du själv småföretagare?

Trailer för dokumentärfilm 

Varje projekt som finansieras av Europeiska Socialfonden ska dokumenteras och slutrapporteras.

Vi valde att göra en dokumentär på 17 minuter där de deltagande företagen får berätta hur de upplevt projektet. Dokumentären finns tyvärr inte längre tillgänglig, men trailern kan fortfarande ses.

Manus frågor, intervjuer, dramaturgi, voice over och klippschema: Mia Ulin

Vill du också ha en film? Det viktigaste är en idé om vad du vill åstadkomma. Förarbetet är en stor del av resultatet.

Vart är du på väg?

För att uppnå resultat behöver du veta vart du ska. Vi börjar med ett möte, IRL eller digitalt. Så får jag en bild av var du befinner dig och vart du vill. Ring mig så bokar vi ett möte!

FÅ ANDRA ATT SKRIVA OM DIG

Pressreleaser

Skriv en pressrelease när du har en nyhet! Det är bra när du vill ha redaktionell uppmärksamhet eller nå ut med fakta till intressenter. Jag hjälper dig gärna. Här är exempel på två pressreleaser Jag skrivit.

Nationell satsning ska lyfta småföretagen

Pressmeddelande november 2021

I ett nytt nationellt projekt, finansierat av Europeiska Socialfonden (ESF), erbjuds alla Sveriges småföretag ett rejält kompetenslyft till en låg kostnad enligt Affärskompetens Sveriges koncept företagsutveckling på riktigt. Photocred: Pixelfit

Skånes företag ska få handfast hjälp att utvecklas

Pressmeddelande oktober 2021

I det nya projektet ReLoad Skåne går man från ord till konkret handling. 300 ledare för småföretag ska få handfast hjälp, kopplat till sin vardag, för att utveckla verksamheten och skapa jobb till sig själva och andra. Foto: SRF

Och så kändisar...

Att ta draghjälp av en känd person för att skapa uppmärksamhet är aldrig fel, speciellt inte när de har så mycket intressant att förmedla som dessa två som föreläste i projekten. Självklart behöver du en ordentlig budget för att anlita en känd föreläsare, men vill du nå dina mål kan det absolut vara värt det.

Tina Nordström, "Mat-Tina"

När ReLoad Skåne skulle lanseras, anlitades Tina Nordström som föreläsare. Biljetterna tog slut på nolltid, trots att vi knappt hunnit ur pandemin.

Foto: Pressbild.

Pär Johansson, Glada Hudik-teatern

Pär Johansson är ledare för Glada Hudikteatern och var högaktuell med nya filmen Catwalk - Från Glada Hudik till New York. Han föreläste om empatiskt ledarskap, utvecklingsstörda och normalstörda. Foto: Per Trané Athenas

Information som ger reaktion

Ett produktblad som kan laddas ner från webben, som kan mejlas eller till ochmed skrivas ut är ett bra sätt att nå ut med information och budskap. Varför inte skicka ett vykort i liten upplaga till dina mest prioriterade målgrupper? Här är några exempel.

DIGILO

Effektiv med digitala verktyg

Projektet Digilo ger konkreta halvdagsutbildningar på distans inom IT och Digitalisering för företagare i Dalarna, Gävleborg och Värmland, i samarbete med Företagarna.

RELOAD

Handfast hjälp för Skånes företag

ReLoad Skåne går från ord till konkret handling. Småföretag får handfast hjälp för att utveckla sin verksamhet och skapa jobb. I samarbete med Småföretagarnas Riksförbund.
Photocred: Monkey Business images

EFFEKT

Kurser, coaching och nätverk

Projektet Effekt riktar sig till småföretagare i hela Sverige som ska få lära sig effektivare arbetssätt. Det skapar lönsamhet, balans, fler kunder och bättre ekonomi. I samarbete med Företagarna.
Photocred: Monkey Business

Sociala medier

Vi väljer de medier där dina kunder finns och skapar innehåll för viral eller betald spridning.