Av Mia Ulin. Foto: Affärskompetens
Åke Boström på Gul Bil AB i Tierp var en av Affärskompetens Nordupplands flitigaste deltagare. Åke menar att projektet gav honom inspiration och ett nytt tänk som han aldrig kommit på själv.
I Norduppland ser man allt som oftast gula bilar åka om kring i kvarteren och i landskapet. Står det ”Gul Bil” på dem är det Åke Boströms bilar. Åke startade Gul Bil 2013 med affärsidén att erbjuda tjänster för hus, hem, trädgård och båtliv.
– Jag gillar marknadsföring och försäljning säger Åke. När jag startade företaget ville jag sticka ut men ändå vara seriös. Det finns en lek som heter Gul Bil. Du skriker ”gul bil” när du ser en, mina barn lekte den och det ger en positiv association. Människor återkopplar mycket kring namnet. Bland annat fotograferar de bilen och hör av sig på olika sätt. Namnet gör att de börjar fundera på vad vi gör, och det är precis det jag vill att de ska göra!
Drygt 20 kurser
Åke gick med vid projektstart och gick drygt 20 kurser och
möten med sin företagscoach.
– Den största behållningen i projektet är utan tvivel coachingen. Det är verkligen hands on. Jag har till exempel fått hjälp med att göra en budget som hjälpte mig ta viktiga beslut i företaget.
Åke har tidigare arbetat på Sandvik i Sandviken, där det förstås finns helt andra resurser än man har som litet företag.
– Företagscoacherna har fyllt de luckor man saknar som egenföretagare. Deras engagemang har varit fantastiskt.
Bland kurserna nämner Åke framförallt Ledningsstöd/Advisory board som nu lett till att Åke startar ett eget ledningsråd med hjälp av personer som han har förtroende för.
– Jag hade aldrig kommit på tanken att starta ett eget ledningsråd om det inte vore för den här kursen, säger Åke. Det gav mig ett nytt tänk och inspiration till att hitta rätt. Jag hade aldrig kommit på det själv.
Nätverkandet gav spinoff-effekt
En annan spinoff-effekt av projektet är nätverkandet. Åke har skickat många
kunder till andra deltagare han lärt känna i projektet och har fått flera
uppdrag via dem också. Att sätta av tid för sin egen personliga utveckling är
också mycket viktigt menar Åke.
– Det är skönt att få komma iväg ibland ifrån vardagen. Man behöver det som företagare. Jag kan komma till en kurs och slappna av på ett annat sätt än i företagarrollen. Träffa andra människor, få intellektuellt utbyte, bolla idéer, uttrycka mig och utveckla mitt eget tänk.
Det Åke saknar i sitt företagande idag är ledarskapsbiten. Han vill få upp företaget lite till i omsättning och ägna sig åt att leda människor och inspirera de anställda till att bli ännu bättre. Målet är att företaget ska bli så stort att han kan ägna sig åt ledarskapet på heltid.
– Affärskompetens medarbetare är fantastiska människor med olika kompetenser. Ni är värda all heder och beröm för det jobb ni gör! Jag hade faktiskt inte så höga tankar om projektet när jag gick med, men jag ville gå in med öppet sinne. Första gången jag fick träffa en av era företagscoacher lyfte det rejält. Jag kände att det här var minst på samma nivå som på Sandvik.
– Det är viktigt med den personliga kontakten. Alla uppsökande mejl med tips har varit mycket viktiga. Jag tittar i ärlighetens namn inte in varje dag på webben, men nyhetsbreven har gjort att jag anmält mig till flera kurser fastän jag inte tänkt det. Och inspiration är ni bra på! För att få kraft att driva företaget behöver jag löpande ”tanka” inspiration, och det får jag från Affärskompetens!