Av Mia Ulin
Lina Lundmark driver Janssons Bröd sedan 10 år. Tidigare jobbade hon med headhunting på ett företag i Stockholm. När lokalkontoret skulle läggas ner fick hon reda på att Janssons bröd var till salu.
– Det var ju lite speciellt med det bageriet säger Lina. Det var nämligen min farfar som startat det från början, så jag har starka band till företaget. Ska han sälja farfas bageri? tänkte jag och tog kontakt med ägaren.
Till salu för rätt person
Det visade sig att bageriet endast var till salu om rätt person ville köpa.
Och förre ägaren tyckte ingen kunde vara mer rätt än just Lina.
– Så då blev jag med bageri och tog med min styvsyster i företaget!
De största utmaningarna för Lina har varit att hoppa in i en verksamhet som redan var i gång, utan tidigare erfarenhet. Till en början var det väldigt mycket produktionstid. Det blev ett nytt liv, att ställa om till att baka tidigt på morgonen.
– Det var väldigt mycket tuta och köra till en början. Det fanns till exempel inga nedskrivna recept.
Noviser inom företagande
Lina och hennes syster har velat utveckla, hitta sin målbild och vision, och
samtidigt ta hand om det anrika bageriet sen 40-talet.
– Vi var helt okunniga inom företagande. Företagandebiten har fått komma allteftersom.
Varför anmälde Lina sig och företaget till Affärskompetens projekt Digilo?
– Jag har inte kontorstider och sitter inte vid datorn. De tider som passar många andra passar sällan mig. Bredden av kursutbudet och att kurserna är vid olika tillfällen har passat mig jättebra.
Eftersom projektet pågår under så pass lång tid ger det mig en större chans att hinna gå flera kurser. Blir det tre eller 27 är upp till mig, men möjligheterna finns. Jag har haft stor nytta av fotokursen. Den var superbra, klockren med konkreta uppgifter.
Konkreta kurser
Lina vill gärna ha konkreta kurser där man får använda sitt eget företag och
gärna få en färdig plan att följa efter kursernas slut.
– Det är jättebra att man kommer igång direkt med sitt eget företag, man blir igångstartad, det är väldigt värdefullt.
Att få hjälp med att prioritera bland utbudet framöver är bra, menar Lina. Hon planerar att boka en tid med en av företagscoacherna inom kort.
– Ibland vet man inte vad man behöver utvecklas inom, då är det bra att ta hjälp.
Digitalt funkar bra
När projektet Digilo startade var tanken att kurserna skulle ske på olika
platser runtom i Dalarna, Gävleborg och Värmland. Men omständigheterna med pandemin
gjorde att det istället blev digitala kurser via Teams eller Zoom.
– Digitalt har funkat bra, tycker Lina. Först blev jag besviken. Träffas blir ju på ett annat sätt, men med de kurser jag gått har det varit jättebra.