Historien bakom
Den
26 augusti 1996 lanserades arla.se publikt. Jag och mina kollegor hade jobbat med Arla sedan januari. En webb var något ganska nytt och
sensationellt, och Arla ville inte slå på trumman riktigt än. Men den 1 januari 1997 skulle hela Sverige få veta att Arla hade en alldeles egen webbplats. Till skillnad från de flesta andra företag på den här tiden ville Arla ge en upplevelse. Det var en resa genom Arlas värld – från ko till bord.
Redan under hösten fick jag förfrågan av Arlas så kallade
"panelredaktör" och mångåriga medarbetare, Meta Tillander, om jag
kunde tänka mig att skriva texter för baksidan av mjölkpaketen, med en upplaga
på 50 miljoner ex i månaden. Om jag ville! Meta Tillander blev min allra bästa
mentor under några år och sedan följde ytterligare tre kunniga och inspirerande
panelredaktörer under sammanlagt tio år. Webbarna arla.se, semper.se, friggs.se
och massor av andra varumärkessajter arbetade jag med i sammanlagt sju år.
Att arbeta med och skriva för varumärkena inom
Arlakoncernen, både på webben och på mjölkpaketen, har varit min allra bästa
skola i kommunikation. Under åren har jag gjort oräkneliga texter och fått
intervjua både Måns Zelmerlöw, Benke Rydman, Tom Hedqvist och Erika Johansson.
Några teman har jag kommit på själv, andra tillsammans med formgivaren Åsa
Carlström och andra på Arla. Extra stolt är jag över temat Etiska dilemman som
fick BRIS server att tillfälligt krokna, eftersom många ville diskutera det
ämnet. Farliga känslor fick också många reaktioner, övervägande positiva.